Home > Wywiady > Wywiad z Arkadiuszem „Dark Archonem” Kamińskim – twórcą Arhn.eu / Maciek Leszczuk

Wywiad z Arkadiuszem „Dark Archonem” Kamińskim – twórcą Arhn.eu / Maciek Leszczuk

Wywiad Dark Archon

Dzisiaj zaprezentuję Wam wywiad, który przeprowadziłem z Arkadiuszem Kamińskim – szerzej znanym jako Dark Archon. Graczem, kolekcjonerem, chodzącym kompendium wiedzy o starych grach i konsolach oraz twórcą Arhn.eu – serwisu poświęconego grom, zarówno tym starym, jak i nowym. O czym będziemy rozmawiać? Poruszymy między innymi temat kurczaków, akcji charytatywnej oraz najlepszej gry w historii. Nie chcę zdradzić za dużo, więc nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam miłego czytania 🙂

1. Czy masz Swoją ulubioną konsolę obecnej generacji? Czy może raczej starasz się nie mieszać w ciągłe wojny PS4 vs Xbox One?

To prawda, nie chcę się mieszkać w głupie wojenki, ale w tej chwili zdecydowanie więcej czasu spędzam z PlayStation 4.

2. Na Arhn.eu można znaleźć wiele rzeczy, od serwisu o grach po rysunki kurczaków. Czy przy tworzeniu pierwszej strony spodziewałeś się, że wszystko się tak rozrośnie?

W życiu! I jest to chyba jedno z najczęściej zadawanych mi pytań. Po prostu jestem osobą, która cały czas lubi próbować czegoś nowego, eksperymentować. Mam milion pomysłów na godzinę. Czasami zastanawiam się tylko czy pchanie tego wszystkiego do jednego serwisu to na pewno dobry pomysł. 😉 Przyjmujemy też z otwartymi ramionami innych twórców treści. Razem tworzymy jedną, zgraną rodzinę. <3

3. Materiały jakiego rodzaju najbardziej lubisz tworzyć? Recenzje słowne, materiały filmowe, a może livestreamy?

Największą przyjemność sprawia mi tworzenie tekstów. W szczególności upstrokacone obrazkami opisy retrogadżetów. To w teorii. „W realu” nie robię ich z dwóch powodów: są mniej popularne od materiałów wideo, a proste błędy łatwiej wychwycić okiem niż uchem. Nie ufam swojemu zardzewiałemu warsztatowi. Wideo jest dla mnie formą dużo łatwiejszą w przygotowaniu. Jest też bardziej obrazowa dla odbiorców.

4. Jak sądzisz, co przyczyniło się do dużej popularności kanału na YouTube i Twitchu oraz samego portalu? Czy jest to spowodowane jakością materiałów, które produkujecie, charytatywnej akcji Gramytatywnie, czy może np. serii Retro?

Nie wydaje mi się, żeby nasz kanał był bardzo popularny. Mamy bardzo niszowy zasięg i trafiamy głównie do starszych wiekiem (jak na średnią internetową) odbiorców, a w porównaniu do dużych kanałów na Youtube rośniemy bardzo powoli. Każdy kolejny tysiąc to efekt ciężkiej pracy całego zespołu. I dobrze, bo gdyby wszystko przychodziło nam zbyt łatwo, to pewnie negatywnie wpłynęłoby to na naszą jakość. A co przyciąga widzów? Ile ludzi, tyle odpowiedzi. Jedni twierdzą, że System Error, inni że Retro, kolejni wskazują Rupieciarnie, a jeszcze inni gustują w naszych recenzjach. Może to właśnie różnorodność jest tu kluczem?

5. Skąd wzięło się Twoje zamiłowanie do kurczaków? Szczerze mówiąc, jest to dość nietypowa “pasja” 🙂

To zamiłowanie Neko. Ona rysuje kurczaki na swojej małej podstronie. Mnie się po prostu udziela atmosfera.

Wywiad Dark Archon

6. Czy to, że mieszkasz za granicą, a nie w Polsce ułatwia Ci pozyskiwanie nowych gier, czy innych eksponatów związanych z grami do kolekcji? W Polsce niektóre przedmioty są bardzo ciężko dostępne.

To działa w obie strony. Niektóre gadżety są ciężej dostępne na wyspach. Od ekskluzywnych dla Polski kolekcjonerek (np. Dead Island, Wiedźmin) przez sprzęt dla retro komputerów osobistych czy nawet rzeczy tak prozaicznych jak kartridże do Pegasusa. W dzisiejszych czasach do Polski wszystko da się tanio sprowadzić. Sprowadzanie rzeczy z Polski na Wyspy potrafi być za to zaskakująco trudne. 🙂

Wywiad Dark Archon

7. Akcja “Gramytatywnie” jest corocznym, charytatywnym maratonem gier wideo, którego przebieg jest bez przerwy relacjonowany poprzez serwis Twitch. W zeszłym roku udało się Wam zebrać ponad 20 tysięcy złotych. Czy planujecie już kolejne edycje tego przedsięwzięcia?

Na razie odpoczywam po zeszłorocznej edycji. Gramytatywnie odbywa się w bardzo „trudnym” okresie dla graczy. W zimę wychodzą wszystkie największe tytuły i w branżowych redakcjach panuje wielki zamęt. Nie inaczej jest u nas, od października do marca cały czas coś się dzieje i wszyscy są bardzo zmęczeni mentalnie. Z perspektywy Gramytatywnie to super – kupa nowych gier i konsol do pokazania to świetny pretekst do zebrania publiki przed ekrany. Stąd też taki termin imprezy. Dla ludzi organizujących to nieprzerwane pasmo pracy, które ciągnie się aż do wiosny. Więc tegoroczne Gramytatywnie zacznie się formalizować w okolicach lata, gdy będziemy mieli świeże i wypoczęte umysły.

8. Jaka jest Twoja ulubiona gra wszechczasów?

Rock Band 3… albo Dungeon Keeper 2… albo Worms World Party… tak trudno wybrać. 🙁

9. Kiedy Twój kanał i portal zaczęły najszybciej przybierać na popularności? Jak długo zajęło się Wam wybicie na polskim YouTube?

Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Nie znam granicy „wybicia się na YouTube”. Z mojej perspektywy wciąż jesteśmy małym, rozwijającym się kanałem o stałym wzroście popularności. Wiem jednak kiedy sprawy zaczęły nabierać tempa. Pamiętam, że o pierwsze 100 subskrypcji walczyliśmy rok i był to dla nas bardzo ciężki okres. Ale nie poddaliśmy się i się to nam opłaciło, bo wkrótce potem widzowie zaczęli się stopniowo pojawiać.

10. Przez prawie cały zeszły rok prowadziłeś serię live-streamów ze wszystkich gier o Pokemonach. W każdy poniedziałek pokazywałeś kolejny tytuł, aż w końcu przez kilka ostatnich tygodni przechodziłeś na naszych oczach Pokemony X. Skąd wziął się pomysł na tak czasochłonną, i mimo wszystko trudną do zrealizowania serię?

Bardzo ekscytowały mnie wieści o premierze nowej części Pokémonów. Do tego stopnia, że miałem ochotę jeszcze raz przypomnieć sobie ten cykl od skromnych początków, aż do najnowszych odsłon. Najbliższy krąg użytkowników arhn.eu podchwycił ten temat i stwierdził, że fajnie byłoby mi w tej podróży towarzyszyć. Tak zaczęły się Pokédziałki, które prowadziłem wraz z Dorczenzo, a które to przez 40 tygodni bawiły naszą społeczność.

11. Czy w erze, której każdy ma w kieszeni smartfon, konsole przenośne nadal mają sens?

Oczywiście. Póki konsolowi tytani trzymają w garści największe studia, póki życie baterii zniechęca „smartfonowców” do marnowania baterii w podróży i póki telefony nie będą miały wygodnych przycisków, myślę że konsolowcy są bezpieczni.

Wywiad Dark Archon

12. Na Arhn.eu słyniecie z profesjonalizmu Waszych materiałów filmowych. Chwalisz się tym, że każdy fragment rozgrywki widoczny na ekranie, został nagrany przez Ciebie, a nie kogoś z internetu. Ile czasu zajmuje przygotowanie takiej ilości materiałów, do np. filmu Time Warp o konsoli Playstation 2?

Zgranie surowego parominutowego gameplayu z kilkudziesięciu gier trwa koło 10 godzin. Time Warpy są proste, bo często nie jest wymagany żaden konkretny fragment gry. Gorzej, gdy mamy do czynienia z System Error, gdzie na przykład trzeba grindować parę godzin, żeby odkryć jakiś sekret. Wtedy szykowania materiałów może trwać nawet kilkadziesiąt godzin. Ale dzielimy pracę na parę osób, dzięki czemu idzie dość sprawnie. W skrajnych przypadkach, gdy na przykład mówimy o jednorazowym błędzie, którego nie da się odtworzyć, prosimy o zgodę na wykorzystanie materiału oryginalnego autora. Takie klipy są zawsze wyraźnie oznaczone na filmach.

13. Ile gier liczy sobie Twoja kolekcja? Czy są w niej jakieś “białe kruki” typu The Neverhood w pudełku? Jak nie, to z którego eksponatu jesteś najbardziej dumny?

W tym momencie jest to ponad 1500 gier. Nie wiem niestety dokładnie, bo jeszcze nie skończyłem ich katalogować.

Nigdy nie byłem wielkim „kolekcjonerem białych kruków”, bo nawet mnie nie stać na takie fanaberie. Większość rzadkich przedmiotów (jak Steelbook do Pokemon Platinum) trafiły do mnie przypadkiem, gdy nie wiadomo jeszcze było, że staną się rzadkie. Inne (Neverhood) otrzymałem od widzów. Szanuję całość swojej kolekcji i staram się nie szukać faworytów.

Wywiad Dark Archon

14. Preferujesz gry w wersji cyfrowej, czy w pudełkach?

Zdecydowanie pudełka, chociaż doceniam wygodę możliwości zagrania „od razu”.

15. Na jaką grę czekasz w tym roku najbardziej?

Nie jestem pewien. Większość dobrych ogłoszonych gier (a jesteśmy jeszcze przed E3) już się pojawiła. Z tych ważniejszych został nam chyba już tylko Watch_Dogs?

16. Na koniec zadam pytanie najważniejsze dla każdego widza Arhn.eu:

Kiedy System Error? 😉 

Jeszcze w kwietniu! Cierpliwości! 🙂

[Tak właściwie to materiał już się ukazał, znajdziecie go pod tym linkiem – dop. redakcji]

Źródło zdjęć: Facebook