Home > Wywiady > Wywiad z Dariuszem Marnicem, Huawei Polska / Jakub Kociszewski

Wywiad z Dariuszem Marnicem, Huawei Polska / Jakub Kociszewski

Postanowiłem wziąć na celownik firmę Huawei i pozwoliłem sobie zadać parę pytań Panu Dariuszowi, który jest Marketing Managerem w firmie Huawei. Czy zdołał się on obronić przed moimi pytaniami? Oceńcie sami!

IMG_0510

 

1. Jak wyglądają wyniki finansowe firmy Huawei w Polsce? Notujecie wzrost sprzedaży?

 

Dariusz Marnic, Marketing Manager Terminal Dept. w Huawei Polska:
Cały czas pracujemy nad rozwojem naszej oferty, wprowadzamy nowe urządzenia. Udział Huawei w segmencie smartfonów stale rośnie.

2. Czy trudno było Wam się wybić na rynku polskim i jak go określacie?

 

W tym roku mija 10 lat obecności Huawei w Polsce. Rynek jest wymagający, a konkurencja duża. Jednakże firma Huawei radzi sobie na nim bardzo dobrze, realizujemy kolejne cele we wszystkich grupach biznesowych, a urządzenia Huawei zdobywają coraz większą popularność w naszym kraju.

3. Czy zamierzacie edukować polskie społeczeństwo odnoście sposobu wymowy nazwy firmy Huawei? Podczas akcji „testuj z Play” sam Kuba Wojewódzki wymawiał je jako „Hułałej”, podczas gdy, jak dowiadujemy się z oficjalnego filmiku firmy, na całym świecie dominuje nazwa „Łałej”

 

Priorytetem dla nas jest rozwój oferty i produktów, ale oczywiście kwestie takie jak wymowa nazwy, czyli bardziej związane z wizerunkiem, są również bardzo ważne. Prawidłowa wymowa Huawei to – dla polskiego ucha – „hła-łej”. Z moich obserwacji wynika, że wiele osób wymawia ją właśnie w taki sposób. W krajach anglosaskich rzeczywiście częściej spotyka się wymowę „Łałej”.

4. Czy kampania promocyjna „testuj z Play” pomogła Wam, czy zaszkodziła? Wszak model U8500 nie był zbyt udanym produktem.

 

Akcję „testuj smartfona” oceniamy bardzo pozytywnie – dzięki współpracy z PLAY mogliśmy dotrzeć szerzej do świadomości użytkowników jako firma która posiada w swoim portfolio nie tylko modemy – tutaj bylismy i jesteśmy niekwestionowanym liderem – ale także smartfony. Od czasu tej akcji minęły dwa lata, w tym czasie rozbudowaliśmy portfolio smartfonów i obecnie oferujemy urządzenia zarówno dla osób, które poszukują dobrych jakościowo i zarazem przystępnych cenowo urządzeń typu Ascend Y530, jak również zaawansowanych telefonów z segmentu premium,takich jak np. Ascend P6.

5. Mało można usłyszeć w naszym nadwiślańskim kraju o firmie Huawei, dlaczego tak mało o Was w mediach? Podczas gdy Samsung, Nokia, są obecni w reklamach telewizyjnych, radiu, prasie, tak o produktach Waszej firmy naprawdę mało słychać. Jaka jest Wasza strategia marketingowa?

 

Od kilku lat sukcesywnie budujemy markę Huawei na polskim rynku. Koncentrujemy się mocno na współpracy z naszymi partnerami biznesowymi. Nasze urządzenia – tablety, modemy a także smartfony – są obecne w kampaniach reklamowych operatorów i komunikacji ATL oraz BTL największych sieciach sprzedaży. Świadomość marki Huawei jako producenta zwiekszyła się na przestrzeni 2 lat ponad dwukrotnie.

6. Z zagranicznych doniesień wiadomo, że Huawei zamierza być drugim Samsungiem a nawet lepszym, co oznacza, że chcecie zrzucić z tronu dotychczasowego lidera rynku mobilnego. Czy w Polsce Huawei stanie się bardziej agresywnym graczem?

 

Huawei ma własną ścieżkę i strategię biznesową, która zakłada sukcesywne zdobywanie rynku. Dążymy do tego aby nasze produkty były szeroko dostępne, a nasze rozwiązania przynosiły satysfakcję klientom. Dlatego też zatrudniamy m.in. ponad 3000 osób pracujących w 9 centrach badawczych (R&D) i wzorniczych (5) rozlokowanych w USA, Europie Zachodniej, Indiach, Japonii oraz Chinach.

W 2013 r. wprowadziliśmy na rynek ponad 52 miliony smartfonów, co oznacza wzrost na poziomie 62% w porównaniu do poprzedniego roku.

7. W Waszej ofercie można znaleźć nie tylko smartfony ale także routery i modemy. Jednym z najtańszych jest sprzedawany obecnie modem w sieci Play, model E3131. Czy zamierzacie wypuścić na rynek jego następcę , lecz wyposażonym w technologię LTE?

 

LTE to kolejny etap rozwoju przesyłu danych i oczywiście posiadamy produkty pracujące w tym standardzie. Prezentujemy już rozwiązania LTE kategorii. 5 i 6.

8. Jeśli już o komunikacji i sieciach bezprzewodowych mowa, na tym polu macie dwóch rywali, ZTE oraz Ericssona, jaka jest Wasza karta atutowa przeciwko tym dwóm graczom?

 

Huawei stawia na innowacje – jesteśmy w ścisłej w światowej czołówce, jeśli chodzi o inwestycje w R&D. Tylko w 2013 roku firma wydała globalnie ponad 5 mld USD na badania i rozwój, przez ostatnie 10 ponad 24,9 mld USD, W ubiegłym roku pokazaliśmy architekturę sieciową SoftCOM, która pozwoli zbudować platformę dla przyszłych konwergentnych produktów i rozwiązań ICT i najbardziej wydajny na świecie, zintegrowany system umożliwiający m.in. rozwój Internetu rzeczy.

9. Rząd Australii zakazał firmie Huawei budowy krajowej sieci telekomunikacyjnej, czy miało to związek z podejrzeniami o szpiegowanie dla chińskiego rządu? Czy w naszym kraju spotykacie się z podobnymi obawami?

 

Współpracujemy ze wszystkimi operatorami w Polsce, a także ze wszystkimi największymi  telekomami na świecie, m.in. British Telecom, Vodafone, France Telecom/Orange, Deutsche Telekom, Telefonica O2, czy Telecom Italia. Uczestniczymy w pionierskich wdrożeniach – takich jak m.in. wdrożenie pierwszej na świecie publicznej sieci eLTE w Ożarowicach.

10. Nokia promuje w swoich smartfonach doskonałe możliwości fotograficzne, Samsung stawia na wielozadaniowość oraz coraz bardziej rozbudowuje swoją rodzinę urządzeń np. o smartwatch’e Gear 2 czy ostatnio Gear Fit, Sony także przoduje w mobilnej fotografii. Co wobec tak silnej konkurencji ma do zaoferowania firma Huawei?

 

Urządzenia Huawei charakteryzują się atrakcyjnym wzornictwem, dobrym wykonaniem i nowoczesnymi podzespołami, a wszystko to w atrakcyjnej cenie. Cały czas rozwijamy nasza ofertę, także o nowe typy urządzeń czy akcesoriów. Podczas ostatniego Mobile World Congress 2014 w Barcelonie pokazaliśmy między innymi opaskę HUAWEI TalkBand B1. Urządzenie jest wyposażone w bezprzewodową słuchawkę Bluetooth 4.1 i 1,4 calowy, wygięty ekran OLED i umożliwia nawet do 7 godzin nieprzerwanych rozmów bez potrzeby podłączania zewnętrznego źródła zasilania. Opaska jest kompatybilna z urządzeniami, które działają w oparciu o system Android oraz iOS z którymi łączy się bezprzewodowo i umożliwia płynną synchronizację przy pomocy interfejsu NFC. TalkBand B1 to dobra propozycja dla osób dbających o kondycję fizyczną. W trakcie ćwiczeń rejestruje pokonaną odległość, ilość wykonanych kroków, czas oraz ilość spalonych kalorii, zaś w czasie odpoczynku opaska mierzy długość i jakość snu.

W ostatnim czasie do linii akcesoriów dołączyły również Power Banki o pojemności 3000 i 4800mAh, przenośny głośnik Bluetooth Stereo, głośnik Bluetooth z NFC czy zestawy słuchawkowe Bluetooth.

11. Kiedy trafi aktualizacja do Androida 4.4 Kitkat dla polskich użytkowników modelu Ascend P6 oraz poprawki dla tegoż modelu, poprawiające pracę oraz emitowanie energii z procesora? Czy planujecie, jeśli tak to przez jaki okres, zapewniać aktualizacje dla budżetowych modeli Huawei?

 

Na tę chwilę nie posiadam informacji na temat przyszłych aktualizacji oraz zakresu zmian lub poprawek jakie będą obejmowały.

IMG_0522

12.  Który spośród Waszych dotychczasowych produktów sprzedaje się najlepiej?

 

Mamy wiele produktów, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek – mamy np. bardzo mocną pozycję na rynku modemów, których używa większość Polaków.

13. Jakby Pan określił obecną sytuację firmy Huawei na rynku polskim? Co zostało osiągnięte a nad czym jeszcze trzeba popracować?

 

Krok po kroku budujemy pozycję rynkową Huawei w Polsce. Stale odnotowujemy wzrosty sprzedaży, zwiększyła się również rozpoznawalność samej marki wśród Polaków. Tak jak Pan powiedział, jeszcze niedawno Huawei był znany w naszym kraju przede wszystkim jako producent modemów czy routerów, a teraz budujemy swoją, coraz mocniejszą pozycję w segmentach popularnych urządzeń mobilnych – smartfonów, tabletów czy akcesoriów. Nasze produkty zyskują coraz większa popularność wśród użytkowników i są przez nich dobrze oceniane.

Nowe technologie to nieustanny rozwój, zmiany, praca nad produktem. Cały czas pracujemy by nasze urządzenia były coraz lepsze i sprawiały coraz więcej radości swoim użytkownikom.

14. Czy możemy się spodziewać modelu z czystym Androidem bez nakładki Emotion UI?

 

Pytanie pozostawiam bez komentarza.

 IMG_0525