Home > artykuł sponsorowany > Optymalizacja strony WWW od podstaw

Optymalizacja strony WWW od podstaw

Decydując się na usługi pozycjonowania swojej strony internetowej, z pewnością spotkasz się z pojęciem optymalizacji. To właśnie nią firma, z której pomocy korzystasz, będzie usprawiedliwiać pewne działania na Twojej witrynie. Niektórzy opornie podchodzą do takich zmian, nie rozumiejąc ich, uważając, że w praktyce nic one nie dają i traci się tylko na nie czas. Do pozycjonowania strony mogą być one jednak niezbędne. Postaram się wytłumaczyć kilka podstawowych działań dotyczących optymalizacji strony internetowej, by każdy czytelnik, który nie miał do czynienia z tym tematem, choć trochę zrozumiał, po co pozycjonerzy zajmują się, wydawałoby się nieraz, że nieistotnymi rzeczami.

Definicja

Zacznijmy więc od samego początku, czyli od tego, czym w ogóle jest optymalizacja strony internetowej. Jest to szereg działań na samej witrynie, mających na celu poprawić jej widoczność w wyszukiwarce, czyli, mówiąc wprost, umożliwić jej odnalezienie wyszukiwarce oraz umieszczenie na jak najwyższym miejscu w wynikach wyszukiwania. To oczywiście dopiero początek drogi Twojej strony do pozycji lidera w Google, lecz bez niego nie da rady ruszyć z resztą działań pozycjonerskich. Wyszukiwarki dążą do umieszczania na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania jedynie wartościowych stron w ich rozumieniu, dostosowanych do użytkownika, trzeba więc te reguły gry przyjąć i się do nich dostosować, by w ogóle myśleć o wypromowaniu się w Internecie. Tutaj też dochodzimy do pewnej kwestii, o której mówiłem na początku – jeśli nie wiesz, po co Ci jakaś zmiana na stronie internetowej, nie rozumiesz jej, to zaufaj specjaliście, który pozycjonuje Twoją stronę, bo jest ona z pewnością podyktowana właśnie wymaganiami wyszukiwarki. Niestety, ale w pewnych kwestiach musisz pójść na kompromis i nie kierować się jedynie własnym gustem, lecz kwestiami praktycznymi, także, gdy chodzi o pozycjonowanie strony.

Treść

Dziwisz się, że pozycjonerzy naciskają na to, by umieścić na danej podstronie coś więcej niż 1 zdjęcie i techniczny opis produktu? Swoje zdziwienie i sprzeciw argumentujesz tym, że przecież Twoi klienci są zadowoleni z takiego wyglądu strony i nic więcej Ci na niej nie potrzeba? Zapewne masz rację, to Ty najlepiej znasz swoich klientów, jednak to pozycjoner zna wyszukiwarkę lepiej od Ciebie. Jeśli chcesz, by nowi klienci mogli do Ciebie dotrzeć, wpisując dane wyrażenie w wyszukiwarce, to nie może być tak, że ta nie znajdzie go w żadnym miejscu Twojej strony. Rzeczą jasną jest to, że nie zawsze zwroty takie da się umieścić w skomplikowanym, czy technicznym opisie, dlatego właśnie potrzebujesz dodatkowych treści. Google nie wie, że dany produkt zalicza się do kategorii produktów, na którą się pozycjonujesz – to Ty konstrukcją i treścią swojej strony musisz sprawić, by było to jasne i czytelne.

Tagi, adresy URL i inne – struktura strony

To kwestia powiązana z tym, o czym mówiłem wcześniej. Zmiany w tej sferze mają za zadanie zwiększyć przejrzystość strony, czytelność i możliwość odnalezienia się na niej użytkownikowi. O co tak naprawdę chodzi? Co powinieneś wiedzieć, bez wdawania się w szczegóły, których przecież znać nie musisz, a o które ma zadbać właśnie pozycjoner? Przykładowo, odwiedzający Twoją stronę mają mieć możliwość poznać po adresie podstrony, czego może ona dotyczyć. Nie ułatwiasz im tego, jeśli po nazwie strony znajdą coś takiego „/sjfsoe2w”. Treść po ukośniku może spełniać rolę tytułu podstrony, dzięki czemu użytkownik od razu może domyślić się, czego będzie dotyczyła jej treść. Podobnie ma się sprawa w przypadku struktury samych podstron – odpowiednio stworzone nagłówki, możliwość przejścia z każdej podstrony na stronę główną – to tylko wierzchołek góry lodowej. Pozwalając pozycjonerowi, by mógł zająć się właśnie tą czytelnością Twojej strony internetowej, sprawisz, że będzie ona bardziej przyjazna zarówno dla jej gości, jak i wyszukiwarek, a to przecież dla Ciebie podwójna korzyść.
To tylko podstawowe zagadnienia w kwestii optymalizacji Twojej strony internetowej. Pisząc o nich, chciałem zasygnalizować każdemu czytelnikowi to, że jest naprawdę mało prawdopodobne, że Twoja witryna idealnie nadaje się do tego, by ją pozycjonować. Z pewnością będzie wymagać pewnych modyfikacji, a nikt nie zajmie się tym lepiej niż specjalista SEO, któremu powierzasz pracę nad swoją stroną. Nie musisz na wszystkim się znać, ani wszystkiego rozumieć, przecież korzystasz z czyichś usług właśnie dlatego, że zna się on na danym temacie lepiej niż Ty. Twoja strona internetowa nigdy nie znajdzie się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, jeśli to Ty sam będziesz ją ograniczał – pamiętaj o tym, decydując się na zewnętrzne usługi SEO!