Home > Newsy > KFC testuje system rozpoznawania twarzy przy zamówieniach

KFC testuje system rozpoznawania twarzy przy zamówieniach

W Chinach KFC używa technologii rozpoznawania twarzy, aby przewidzieć zamówienia klientów, bazując na ich wyglądzie. Wspomniane rozwiązanie jest wynikiem współpracy firmy Baidu (Chiński odpowiednik Google) i KFC

Pierwsze restauracje KFC wykorzystujące omawianą technologią działają w Pekinie. Algorytm funkcjonowania jest dosyć „prosty”. Klient ustawia się naprzeciwko specjalnego wyświetlacza, a oprogramowanie skanuje przy pomocy kamery jego twarz. Wtedy do gry wchodzi oprogramowanie, które na podstawie ustalenia wieku, płci oraz humoru klienta (wszystko wyczytuje ze skanu twarzy) przewiduje co klient chce zamówić. Jakby tego było mało, oprogramowanie zapamiętuje klientów i przy każdej następnej wizycie sugeruje im ulubione pozycje z menu KFC.

Baidu w informacji prasowej stwierdziło, że system może zasugerować 20 letniemu mężczyźnie, że chciałby on zamówić zestaw składający się z kanapki Crispy Chicken, grillowane skrzydełka oraz colę, a z kolei 50 letniej kobiecie może zasugerować owsiankę i mleko sojowe na śniadanie.

Niezależnie od tego, czy opieranie się na stereotypach związanych z wyborami jedzenia, bazujących na płci bądź wieku, wydaje się być skuteczne, system zostanie wprowadzony.Jeżeli klienci nie będą zadowoleniu z podanych sugestii przez oprogramowanie, mogą z nich zrezygnować i przeglądać pełne menu KFC.

Amy Hawkins, która testowała działanie systemu w Pekinie opowiedziała na łamach The Guardian, jak 20 letni mężczyzna zademonstrował jej na sobie sposób funkcjonowania systemu. W jej przypadku wyglądało to tak: „Stanęłam we wskazanym miejscu i zostałam rozpoznana jako kobieta (zgadza się), piękna (zgadza się) i jako 30 latka (zaledwie dekadę mniej). Na tej podstawie oprogramowanie zaproponowało mi zestaw kanapki z kurczakiem”. Dodała również, że w przypadku drugiej wizyty system odczytał identyczne dane z jej twarzy, jednakże nie zapamiętał, co zamawiała w trakcie poprzedniej wizyty.

automat kfc
Klientka zamawiająca jedzenie w automacie KFC

KFC planuje wprowadzić system rozpoznawania twarzy kolejnych 5000 lokali w Chinach. Należy zwrócić uwagę, iż nie jest to pierwszy raz kiedy KFC przy współpracy z Baidu testuje wprowadzanie futurystycznych technologii w swoich lokalach. Poprzednia próba polegała na przyjmowaniu zamówień przez pracowników robotów w Szanghaju.

Technologia rozpoznawania twarzy w restauracjach KFC rodzi uzasadnione obawy związane z prywatnością i bezpieczeństwem danych klientów, jednakże KFC twierdzi, że są zbierane one tylko w celu usprawnienia procesu zamówień. Mają być bardzo dobrze zabezpieczone i nie będą wykorzystywane w innych celach.

Czy taki system ma szansę zaistnieć w innych miejscach na świecie? Biorąc pod uwagę duże obostrzenia prawne związane z ochroną danych osobowych raczej nie, ale czas pokaże.

źródło: Mirror

Miłosz Kłosowski