Home > prasówka > Kamera internetowa – na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Kamera internetowa – na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Pomimo tego, że wiele osób wróciło do biur, nadal znaczna część pracuje w trybie home office. Praca zdalna to wygoda – nie stoimy w korkach, w naszym domu panuje cisza i spokój. Pamiętajmy jednak o odpowiednim sprzęcie, który zwiększy komfort wykonywania biznesowych obowiązków. Mowa między innymi o wideorozmowach. Oczywiście, przyda się dobra kamera internetowa. Warto wiedzieć, na co zwracać uwagę podczas zakupu.

Kamera internetowa – nie tylko dla użytkowników PC-tów

Przede wszystkim zacznijmy od tego, że kamera internetowa wcale nie jest przeznaczona tylko dla użytkowników PC-tów. Mówimy o modelach, które łączą się z komputerem za pomocą przewodu USB. Posiadacze notebooków, zazwyczaj posiadających już wbudowany tego typu element również mogą zainteresować się zakupem zewnętrznego urządzenia. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Modele wbudowane oferują znacznie gorszą jakość dźwięku i obrazu. Niestety, może to znacznie pogorszyć odbiór, a przecież jest on bardzo ważny podczas wideorozmów – szczególnie tych biznesowych czy edukacyjnych.

Wystarczy porównać jakość obrazu, jaką oferuje kamera internetowa wbudowana w obudowę laptopa do modelu zewnętrznego, na przykład Alio FHD84 lub FHD120, aby zobaczyć różnicę. Wszystko za sprawą znacznie bardziej zaawansowanego sensora i obiektywu. Te elementy sprawiają, że jakość obrazu jest znacznie lepsza. Widać to gołym okiem, a potwierdzeniem mogą być liczne testy przygotowane przez media.

Na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Jeśli już zdecydujemy się na zakup kamery powinniśmy zwrócić uwagę na to, jakie oferuje parametry. Szczególnie ważna jest rozdzielczość obrazu. Dziś zupełnym minimum jest Full HD, aczkolwiek zdarzają się modele, takie jak na przykład Alio 4k120, które oferują rozdzielczość wideo 4K, co przekłada się oczywiście na znacznie większą szczegółowość przesyłanego obrazu. Kolejnym, równie ważnym aspektem jest częstotliwość odświeżania. Materiał wideo będzie wyglądał dobrze w trzydziestu klatkach na sekundę (fps). Wymagający użytkownicy, którzy oczekują dynamicznego obrazu powinni szukać modeli, które oferować będą sześćdziesiąt klatek.

Warto zwrócić uwagę również na szerokość kąta widzenia, jaki oferuje dany model. Jest to bardzo ważne, gdyż parametr ten, jak sama nazwa mówi, sugeruje, czy użytkownik “po drugiej stronie” będzie widział tylko nas, czy wręcz całe pomieszczenie. Im kąt będzie szerszy, tym większe pole widzenia będzie nagrywane. Musimy zastanowić się, czy wolimy aby osoba z którą rozmawiamy skupiała się tylko na nas – wtedy trzeba wybrać model z węższym kątem widzenia (do 90 stopni) czy będziemy oprócz siebie prezentowali podczas transmisji na przykład tablicę, na której będą widoczne cenne dla rozmówcy informacje – w takim przypadku sugerujemy wybrać model z szerszym kątem.

Nie zapominajmy również o tym, że wideorozmowa to nie tylko obraz, ale również dźwięk. Dlatego kamera internetowa powinna być wyposażona w dobry mikrofon oferujący wielokierunkowy odbiór i odpowiedni zasięg. W przypadku modeli, które będą pracować w domu, w zupełności wystarczy taki mikrofon, który będzie oferował zasięg na przykład do trzech metrów.

Dodatkowe aspekty, ważne podczas wyboru kamery internetowej

Znamy już podstawowe wymogi jeśli chodzi o zakup kamery. Planując zakup warto zwrócić również uwagę na kwestię “współpracy” tego typu produktu z komputerem. Powinniśmy znaleźć model, który będzie cechował się prostotą instalacji na zasadzie “plug-and-play”. W takim przypadku wystarczy urządzenie podpiąć do komputera za pomocą portu USB, a kwestię instalacji pozostawić oprogramowaniu, które zrobi to za nas. Pozostając przy aplikacjach, producent powinien zapewnić nam szeroką kompatybilność z popularnymi programami używanymi do wideokonferencji. Mowa między innymi o Microsoft Teams, Skype, Zoom, Discord i Cisco. Warto sprawdzić specyfikację techniczną – powinniśmy znaleźć tam wspomniane informacje.

Na koniec sprawdźmy sposób montażu kamery – niektórzy producenci, na przykład Alio, oferują możliwość nie tylko instalacji na monitorze. Na obudowie urządzenia umieszczony jest specjalny gwint, który pozwala na montaż kamery na statywie. Oprócz sposobu mocowania zwróćmy uwagę również na długość przewodu USB. Im będzie dłuższy, tym nasze pole manewru będzie większe.

Odpowiednio wybrany model zapewni wyższy komfort wideorozmów

Kamera internetowa wybrana rozsądnie sprawi, że komunikacja – na przykład z klientem będzie cechowała się przyjemniejszym odbiorem. Więcej szczegółów, wysoka rozdzielczość, “czysty” dźwięk – to kluczowe kwestie, o których warto pamiętać podczas wyboru kamery. Aby poznać szczegóły specyfikacji wspomnianych w artykule urządzeń, a także sprawdzić inne modele warto odwiedzić stronę producenta. Wystarczy kliknąć w ten link.